مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 21 فروردین 1401 ساعت 12:322022-04-10فرهنگي

جشنواره ی تئاتر فجر و الگوی هنر متعهد


مهدی نصیری، منتقد و مدرس تئاتر همزمان با برگزاری هفته هنر انقلاب در نوشتاری به بررسی تئاتر متعهد انقلابی و تاثیر جشنواره تئاتر فجر در این مقوله پرداخته است.

- او در این یادداشت که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، چنین نوشته است: تئاتر انقلاب و و مولفه هایش براساس هنر متعهد انقلابی در جریان یک فرآیند ماهیتا ایدئولوژیک به صورت کمی و کیفی در طول یک دهه هویت فرهنگی پیدا کرد.

دهه ی شصت همان دورانی بود که در آن هنر متعهد انقلابی پس از پیروزی انقلاب و در جریان وقوع جنگ تحمیلی و رویدادهای داخلی و بین المللی در آن پایه گذاری شد.

اندیشه ی انقلابی در جریان جنگ تحمیلی در معرض چالش های بسیاری قرار گرفته بود و برای اینکه در حوزه ی فرهنگ هویت مشخص و مستقلی پیدا کند بایستی که مولفه های (بیشتر ایدئولوژیک ش را) تبیین می کرد به آنها نظم و شکل می داد تا ماهیتی متناسب با ساختار فکری آن دوران پیدا کند و از سوی دیگر همسو با چشم اندازی باشد که جریان انقلابی داشت در آن خود را بازمی یافت.

در واقع این هنر در دهه ی شصت همراه با تحولات فرهنگی و در ارتباطی تنگاتنگ با حیات اجتماعی زمانه اش متولد شد، رشد کرد و برای خودش صورتی را انتخاب کرد که در دهه های بعد بتواند آن را تکمیل و ویرایش کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جشنواره ی تئاتر فجر و الگوی هنر متعهد

جشنواره ی تئاتر فجر و الگوی هنر متعهد