مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 24 فروردین 1401 ساعت 09:122022-04-13اقتصادي

سدهای ایران چقدر آب دارند؟


ظرفیت کل سدهای کشور 50 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب است که از این میزان تا روز بیست فروردین ماه امسال، 51 درصد پرشدگی (آب) دارند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از ایرنا، کشور ایران دارای اقلیم خشک و نیمه خشک بوده و متوسط بارش آن 250 میلی متر است که این میزان بارش حدود یک سوم متوسط جهانی است.

از نظر توزیع مکانی و زمانی بارش کشور، شرایط مطلوبی در جهت تقویت منابع آبی و دسترسی مناسب به منابع آبی در سطح کشور فراهم نیست، به طوری که میزان بارش در مناطق کویری حدود 46 میلی متر بوده که این رقم در استان های شمالی کشور به بیش از یک هزار و 400 میلی متر افزایش می یابد و از نظر زمانی نیز پنج درصد بارش کشور در تابستان اتفاق می افتد که چندان کمکی در تأمین آب کشت های تابستانه و دائمی نمی کند.

از طرفی متوسط بارش کشور در گذر زمان رو به کاهش است، به طوری که میانگین بارش 53 ساله کشور حدود 250 میلی متر بوده در حالی که میانگین 13 ساله اخیر به 232 میلی متر کاهش یافته است.

تازه ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب کشور نشانگر آن است که حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر1400 تا انتهای شهریور1401) تا بیستم فروردین امسال به رقم 25 میلیارد و 71 میلیون متر مکعب رسیده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سدهای ایران چقدر آب دارند؟

سدهای ایران چقدر آب دارند؟