مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 27 فروردین 1401 ساعت 11:072022-04-16بين الملل

ترکیه، مقصر اصلی آلودگی هوای ایران؟


با جریان متلاطم وزش باد صعودی این کانون های گرد و غبار با دانه های خاک مردابی فعال می شوند و حیات انسان، نباتات و جانوری را در ایران در فصل رویش و زایش بهار به خطر می اندازند.

- یک کارشناس ارشد ژئوفیزیک دانشگاه تهران، کانون های جغرافیایی بحران گرد و غبار را کشورهای اردن، سوریه، عراق و عربستان عنوان کرد و عامل برخاستن گرد و غبار از کشور عراق و عربستان بر آسمان استان های غربی و خوزستان را ناشی از سدسازی بی محابای ترکیه بر دجله و فرات دانست.

روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: طالب حیدری فرآیند این پدیده نوظهور از 2005 میلادی در ایران را این گونه تحلیل می کند که رودخانه های دجله و فرات در گذشته نقش مهمی در فوران سیلاب، رطوبت هوا و خاموشی پدیده گرد و غبار داشته است؛ اما هم اکنون 90 درصد ترکیه و 10 درصد سوریه بدلیل سدسازی بر حوزه آبریز فرات نقش مستقیم در خشک شدن این رودخانه مهم کشور عراق دارند.

مدیرکل سابق اداره کل هواشناسی استان های کرمانشاه و کردستان درخصوص دلایل خشکی رودخانه دجله می گوید که ترکیه 45 درصد، اقلیم کردستان عراق 45 درصد و ایران 10 درصد روی خشکی دجله نقش دارد و نقش 10 درصدی ایران بسیار ناچیز است.

این کارشناس ارشد هواشناسی با اشاره به اینکه هیچ گاه اتمسفر خالی از گرد و غبار نیست، افزود: بررسی های علمی نشان می دهد که به درازی تار


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ترکیه، مقصر اصلی آلودگی هوای ایران؟

ترکیه، مقصر اصلی آلودگی هوای ایران؟