مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 27 فروردین 1401 ساعت 16:222022-04-16اقتصادي

کاهش 80 درصدی چرای زودهنگام در مراتع/ پیشنهاد مجدد حل و فصل مسایل کوچ در قالب شورا


مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: سال گذشته از 80 درصد چرای زودهنگام در مراتع از طریق اطلاع رسانی و فرهنگ سازی جلوگیری شد.

- به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ترحم بهزاد گفت: اکثر دامدارانی که کوچ زودهنگام را انجام می دهند، فاقد پروانه چرا در مراتع ییلاقی هستند.

وی افزود: امسال اطلاع رسانی و فرهنگ سازی لازم در مورد زمان کوچ نیز با توجه به شرایط اقلیمی، کاهش میزان بارندگی و افزایش دما صورت گرفته است و از این رو کوچ عشایر از 30 فروردین آغاز و در روزهای 15 تا 25 روز اردیبهشت وارد مناطق ییلاقی خواهند شد.

بهزاد خاطرنشان کرد: در گذشته کوچ زمینی انجام می شد و عشایر ظرف حدود 30 تا 45 روز وارد عرصه های ییلاقی می شدند، اما اکنون 80 تا 85 درصد کوچ به صورت ماشینی انجام می شود و ظرف 24 ساعت از مبدا به مقصد می رسند.

وی کمبود علوفه، فقدان آب برای شرب انسان و دام، افزایش دما در مناطق قشلاقی، رقابت در رسیدن و بهره برداری از مراتع ییلاقی، نداشتن پروانه چرا در مراتع خوب و عادت عشایر به کوچ در زمان معین را از دلایل کوچ زودهنگام دانست.

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در همین حال به تدوین دستورالعمل مدیریت چرا، کنترل پروانه چرا و ساماندهی کوچ در اسفند سال 99 اشاره کرد و گفت: این دستورالعمل با هدف


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاهش 80 درصدی چرای زودهنگام در مراتع/ پیشنهاد مجدد حل و فصل مسایل کوچ در قالب شورا

کاهش 80 درصدی چرای زودهنگام در مراتع/ پیشنهاد مجدد حل و فصل مسایل کوچ در قالب شورا