مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 28 فروردین 1401 ساعت 23:122022-04-17اقتصادي

تفرقه اندازی نفتی انگلیس در جنوب ایران/ «شیخ خزعل» و عاقبت خوش خدمتی!


نفت ایران را نخستین بار انگلیسی ها کشف و استخراج کردند.

آن موقع اگر می خواستند با دولت مرکزی ایران برای منافع و قراردادهای نفتی شان مذاکره کنند، - گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: سال 1280 شمسی شیخ خزعل پس از پدر و برادرش شد حکمران محمره یا همان خرمشهر.

رییس طایفه بود و زمیندار بزرگ بود ولی حاکم خودخوانده نبود و حکم داشت از طرف مظفرالدین قاجار؛ درجه امیرتومانی گرفته بود و لقب معزالسلطنه هم.

همان سال ها بود که انگلیسی ها از حکومت قاجار مجوز کشف و حفاری چاه نفت گرفته بودند و با تجهیزات و تأسیسات و ماشین آلات در جنوب ایران می چرخیدند دنبال نفت.

انگلیسی ها می دانستند که وقتی نفت بیابند سروکارشان با دولت مرکزی ایران است و کارشان سخت می شود و باید بروند با وزیر و وکیل مذاکره کنند پس طبق سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن همان ابتدا حکومت مرکزی را دور زدند و یکراست رفتند سراغ حاکمان محلی جنوب ایران و قراردادهایی نوشتند.

چند سال بعد هم که در ایران مشروطه شد و مجلس و قانون به میان آمد باز هم انگلیس کار خودش را می کرد و این طوری بود: در سال های مختلف، شرکت نفت انگلیس و ایران، یک سری قراردادها با سران بختیاری و شیخ خزعل منعقد کرد؛ از جمله در سال 1288 شمسی شرکت نفت قراردادی با شیخ خزعل منعقد کرد و یک مایل مربع از اراضی آبادان را برای ایجاد


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تفرقه اندازی نفتی انگلیس در جنوب ایران/ «شیخ خزعل» و عاقبت خوش خدمتی!

تفرقه اندازی نفتی انگلیس در جنوب ایران/ «شیخ خزعل» و عاقبت خوش خدمتی!