پنجشنبه، 1 اردیبهشت 1401 ساعت 16:572022-04-21اقتصادي

انفجار قوی کهکشانی با سوخت 20 میلیون تریلیون کیلوگرم ماده

وقتی گاز هیدروژن با سطح داغ کوتوله سفید برخورد می کند، - ستاره های کوتوله سفید، معمولا با ستاره های دیگر جفت می شوند و هیدروژن را از این ستاره ها دریافت می کنند.

وقتی گاز هیدروژن با سطح داغ کوتوله سفید برخورد می کند، اتم های هیدروژن با هلیوم ترکیب و موجب انفجار می شوند، این حادثه به نام نواختر شناخته می شود.

گروهی از اخترشناسان بین المللی نوعی جدید از انفجار ستاره ای را به نام نواختر کوچک کشف کردند که هر چند از انفجارهای ابراخترهای غول آسا کوچک تر است اما می تواند حدود 20 میلیون تریلیون کیلوگرم ماده بسوزاند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایرنا از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری سی ان ان، بر اساس مشاهدات اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ متعلق به رصدخانه اروپای جنوبی واقع در صحرای آتکامای شیلی این انفجارها به شدت قوی هستند و می توانند در سطح کوتوله های سفید یا ستاره های مرده روی دهند که به اندازه سیاره زمین کوچک هستند.

سیمون اسکارینگی اخترشناس ارشد این مطالعه و استادیار دانشگاه دورهام انگلیس در بیانیه ای اعلام کرد: برای اولین بار آنچه را که نواختر کوچک می نامیم، کشف کرده و شناسایی کرده ایم.

انفجار قوی کهکشانی با سوخت 20 میلیون تریلیون کیلوگرم ماده