مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 8 اردیبهشت 1401 ساعت 17:022022-04-28سياسي

«دوست دوست، دوست علی» رسم قدیمی یزدی ها در ماه رمضان


«دوست دوست، دوست علی» یکی از سنت قدیمی یزدی ها در روزهای پایانی ماه رمضان است که همچنان برای برآورده شدن حاجات انجام می شود و دهه نودیها استقبال خوبی از این آیین کهن می کنند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس در یزد، یکی از سنت هایی که از قدیم الایام در استان یزد رواج داشته و جوانان و نوجوانان یزدی به آن پایبند بودند، سنت دوست دوست علی است.

دوست دوست، دوست علی ازجمله آیین هایی است که در اواخر ماه مبارک رمضان و در شب بیست هفتم این ماه برگزار می شود، این آیین مانند سنتی قدیمی قاشق زنی در شب های منتهی به نوروز است که در آن دختر و پسرهای کودک و نوجوان با در دست داشتن کاسه و کیسه هایی برای گرفتن انعام به خانه های محله های مختلف شهر مراجعه و شعر دوست دوست، دوست علی را زیر لب زمزمه می کنند.

از قدیم تابه حال هنگام اجرای این آیین کودکان و نوجوانان محله های بر در منازل رفته و در مدح امام علی (ع) اشعار دوست دوست، دوست علی دوست ، دوست دوست؛ دوست علی دوست، این خونه چقدر قشنگه، همه شربت قنده، الهی علی درش نبنده، الله کریم 10 نفریم (هر تعدادی که باشند)، مدی یا بریم؟! را می خوانند و تقاضای هدیه و انعام می کنند.

این افراد که بعضاً حتی صورت خود را نیز پوشانده اند به در هر منزلی که رسیدند با خواندن ˈدوست دوست - دوست علی - امام اول علی و یا ˈاین خونه شربت و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«دوست دوست، دوست علی» رسم قدیمی یزدی ها در ماه رمضان

«دوست دوست، دوست علی» رسم قدیمی یزدی ها در ماه رمضان