مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 8 اردیبهشت 1401 ساعت 18:322022-04-28حوادث

«دوست دوست، دوست علی» رسم قدیمی یزدی ها در ماه رمضان


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس در یزد، یکی از سنت هایی که از قدیم الایام در استان یزد رواج داشته و جوانان و نوجوانان یزدی به آن پایبند بودند، سنت دوست دوست علی است.

دوست دوست، دوست علی ازجمله آیین هایی است که در اواخر ماه مبارک رمضان و در شب بیست هفتم این ماه برگزار می شود، این آیین مانند سنتی قدیمی قاشق زنی در شب های منتهی به نوروز است که در آن دختر و پسرهای کودک و نوجوان با در دست داشتن کاسه و کیسه هایی برای گرفتن انعام به خانه های محله های مختلف شهر مراجعه و شعر دوست دوست، دوست علی را زیر لب زمزمه می کنند.

از قدیم تابه حال هنگام اجرای این آیین کودکان و نوجوانان محله های بر در منازل رفته و در مدح امام علی (ع) اشعار دوست دوست، دوست علی دوست ، دوست دوست؛ دوست علی دوست، این خونه چقدر قشنگه، همه شربت قنده، الهی علی درش نبنده، الله کریم 10 نفریم (هر تعدادی که باشند)، مدی یا بریم؟! را می خوانند و تقاضای هدیه و انعام می کنند.

این افراد که بعضاً حتی صورت خود را نیز پوشانده اند به در هر منزلی که رسیدند با خواندن ˈدوست دوست - دوست علی - امام اول علی و یا ˈاین خونه شربت و قنده، امام علی درش را نبنده یا من درویشم، کلاه ریشم تا نگیرم رد نمی شم تقاضای هدیه می کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«دوست دوست، دوست علی» رسم قدیمی یزدی ها در ماه رمضان

«دوست دوست، دوست علی» رسم قدیمی یزدی ها در ماه رمضان