مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 13 اردیبهشت 1401 ساعت 09:222022-05-03سياسي

آش 120 ساله ای که به مناسبت عید فطر پخته می شود


مراسم پخت آش آیینی کشکک در تکیه خالصی پاوه به مناسبت عید سعید فطر برگزار شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از ایسنا، کشکک؛ آشی با قدمت 120 سال در پاوه است که هرساله در شب عید سعید فطر با مشارکت مردم شهر در تکیه خالصی این شهر پخت و در روز عید توزیع می شود.

عزیز مصطفایی کارشناس میراث ناملموس میراث فرهنگی کرمانشاه به قدمت برپایی این آیین در پاوه اشاره کرد و گفت: کشکک نوعی آش قدیمی است که هرساله در شب اعیاد قربان و فطر در تکیه خالصی پاوه پخت می شود.

وی با بیان اینکه کل مواد مورد نیاز برای پخت این آش از محل نذر و نذورات مردم تامین می شود، اظهار کرد: گندم، گوشت و قلمه گوسفندی مواد اصلی برای پخت این آش هستند که شب قبل از روز عید در قابلمه های بزرگی در تکیه خالصی بار گذاشته می شوند.

این دانشجوی دکترای مردم شناسی یادآورشد: قدمت پخت این آش در پاوه به حدود 120 سال قبل برمی گردد که از تکیه طالبانی کرکوک عراق وارد روستای نجار شد.

وی آیینی بودن را از نکات مثبت در پخت این آش عنوان کرد و افزود: این آش از غروب روز قبل از عید بارگذاری می شود تا صبح عید پخته می شود و در این روز بین تمام مردم شهر توزیع خواهد شد.

مصطفایی با اشاره به تقدس این آش در بین مردم پاوه، گفت: باتوجه به اینکه این آش در مکانی مقدس پخت می شود و برای مردم قداست دارد، حوزه نفوذ آن تا تهران و ک


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آش 120 ساله ای که به مناسبت عید فطر پخته می شود

آش 120 ساله ای که به مناسبت عید فطر پخته می شود