مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 5 خرداد 1401 ساعت 09:372022-05-26فرهنگي

رونمایی از ترجمه کتیبه میخی 3000 ساله


مدیرکل فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: ترجمه چهار کتیبه با خط میخی به قدمت 3000 سال در موزه چهارفصل اراک رونمایی شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اراک به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان 1401 با اشاره به ترجمه دو کتیبه آجری به خط میخی، اظهار کرد: همزمان با گرامیداشت هفته میراث فرهنگی از ترجمه دو آجر نبشته ی ایلامی به شماره 3212 که مربوط به معبد چغازنبیل مربوط به 1250 سال پیش از میلاد و خوانش و ترجمه دو تبلت سومری به شماره 3121 و 3122 از کتیبه های سه هزار ساله در موزه چهارفصل اراک رونمایی شد و در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ترجمه این اثر با ارزش تاریخی مدت یک سال به طول انجامید، افزود: این کتیبه ها از نادرترین تبلت های موجود در ایران است و فقط دو نمونه از آن وجود دارد که یک مورد از آن در موزه ملی و دیگری در موزه چهارفصل اراک نگهداری می شود که حرف نویسی و ترجمه دو کتیبه آجری به خط میخی توسط متخصصین امر به انجام رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با بیان اینکه یکی از کتیبه ها، آجری متعلق به معبد چغازنبیل خوزستان و مربوط به دوره ایلامی و دیگری مربوط به دوره سومری می شود، گفت: این کتیبه ها توسط دکتر امیر زمانی دارای دکتری زبان شناسی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رونمایی از ترجمه کتیبه میخی 3000 ساله

رونمایی از ترجمه کتیبه میخی 3000 ساله