مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 20 خرداد 1401 ساعت 16:022022-06-10سياسي

آیا مردم ایران پس از انقلاب دین گریز تر شده اند؟


انقلاب اسلامی فارغ از بازتاب عمده خود در رسانه های جهانی، چه کارنامه ای را در عرصه داخلی بر اندیشه و عمل ملت مسلمان خود گذاشته و آیا مردم ایران پس از انقلاب دین دارتر یا دین گریز و دین ستیزتر شده اند؟ - خبرگزاری فارس؛ یادداشت میهمان ـ محمد جلیلی، دانشجوی دکترای علوم سیاسی: با پایان جنگ های جهانی و لمس ویرانه های ناشی از آن، گرایش به هنر و مذهب دوباره جان یافت تا التیامی بر درنده خویی بشر متجدد باشد.

به سرعت تقویت بنیان های مذهبی چون کلیسا و خیریه های عمومی در کنار آکادمی های ادبی و کنسرت های موسیقی در اروپای افسرده رونق یافت؛ اما اقبال به دینی کردن سیاست و نفوذ مذهب در تصمیمات حکومتی تا شروع مبارزات اخوان المسلمین با پدیده شوم صهیونیسم در فلسطین و بسط خوانش های نو معتزلی از مذهب در مصر، سوریه، اردن، عربستان و لبنان برای مبارزه با اشغال سرزمین های اسلامی نمودی نداشت.

در ایران نیز فداییان اسلام نخستین جریانی بودند که تلاش کردند تا اجرای اصول شریعت را از سیاستگذاران سلطنت پهلوی مطالبه کرده و برای قانونی سازی آن اساسنامه ای اجمالی و اقداماتی عملیاتی ترتیب دهند تا استقلال نفت ایران و تغییر رویکرد از وابستگی صنایع اقتصادی به ملی سازی بومی را در سیاست های شاه تسریع بخشند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیا مردم ایران پس از انقلاب دین گریز تر شده اند؟

آیا مردم ایران پس از انقلاب دین گریز تر شده اند؟