مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 22 خرداد 1401 ساعت 08:472022-06-12سياسي

یک پژوهشگر فلسفه: اختلاف نظر بین کارشناسان با رجوع به نظر اعلم پایان پذیر است


غزاله حجتی پژوهشگر فلسفه دین، اختلاف نظر از منظر معرفت شناختی را در باشگاه اندیشه به بحث گذاشت و ضمن توضیح ترجیح نظر کارشناس متخصص تر در اختلاف نظرها، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، جلسه اول از سلسله نشست های اختلاف نظر شب گذشته شنبه 21 خرداد به همت مدرسه مطالعات دیالوگ در باشگاه اندیشه برگزار شد.

سخنران این نشست غزاله حجتی پژوهشگر فلسفه دین، بود.

حجتی در ابتدای جلسه مسأله اختلاف نظر را در ایران نوپا خواند و نوید داد که ترمینولوژی این بحث را در این جلسه توضیح دهد و در جلسه ای دیگر اختلاف نظر دینی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

  حجتی ادامه داد: اولاً باید توجه کرد، رواداری و تسامح پیامدهای اختلاف نظر بوده و در محدوده اخلاق و نه معرفت شناسی بررسی می شود.

ثانیاً مهم ترین پرسش در موضوع اختلاف نظر را باید درست مطرح کرد؛ یعنی کدام اختلاف نظرها شایستگی بررسی معرفت شناسانه را دارند؟  وی با یک مثال فرضی، سؤالش را این طور ترسیم کرد: فردی با بررسی مجموعه ای از شواهد، به صدق P رسیده و فردی دیگر و هم شأن او طی گفتگو براساس همان شواهد، به کذب P رسیده است.

اگر شرایط ایزوله باشد و این دو نفر هم تراز نباشند، به دلیل ترجیح نظر کارشناس بر غیرکارشناس به مشکلی برنمی خوریم، ولی در شرایطی که دو نفر هم تراز و همتا داریم، نقض شدن آن ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یک پژوهشگر فلسفه: اختلاف نظر بین کارشناسان با رجوع به نظر اعلم پایان پذیر است

یک پژوهشگر فلسفه: اختلاف نظر بین کارشناسان با رجوع به نظر اعلم پایان پذیر است