مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 29 خرداد 1401 ساعت 11:422022-06-19سياسي

شهید بهشتی، مدافع راستین اسلامیت و جمهوریت در گذر تمدن ایرانی و اسلامی


تمدن ایرانی و اسلامی در گذر تاریخی خود، دوره های متعددی را طی کرده و با ساخت های سیاسی مختلف مواجه شده و فراز و فرودهای حیرت انگیزی داشته است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از گرگان، این فراز و فرود از تاسیس نظام صفوی در 1502 تاکنون بیشتر مورد امعان نظر محققان و تحلیگران داخلی و خارجی بوده است، مواجهه تمدن ایرانی و اسلامی با تمدن غرب و پیشتازی انگلیس در بر قراری ارتباط با ایران در دوره یاد شده یکی از وقایع مهم در تاریخ تمدن ایران است.

تاسیس دولت ملی با ایدئولوژی تشیع و برقراری اقتدار و امنیت ملی واقع مهم دیگری بود که تمدن ایرانی تجربه کرد.

ساماندهی نظام فکری فلسفی،کلامی و فقهی و نیز آیین های مذهبی و ایجاد پویش ملی در اجتماعی کردن احکام و قواعد اسلامی با محوریت روحانیت و مراجع دینی از جمله وقایع دیگر تمدن ایرانی و اسلامی است.

روحانیت از عصر صفوی به تدریج کوشید کانون اعتماد و اتکاء مردم شهر و روستا باشد و ارتباط مردم و روحانیت از طریق مسجد و نمازجماعت و جمعه دال مرکزی این اتکاء و اعتماد بود.

ورود روحانیت به عرصه سیاسی از قرن 19 میلادی رو به افزایش نهاد و روحانیت مبارز و سیاسی و دوراندیش و آینده نگر تلاش داشتند جامعه ایرانی را از غرق شدن در برنامه های استبداد قاجاری و استعمار غربی به ویژه انگلیس و روسیه نجات داده و با روشنگری و صدور


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شهید بهشتی، مدافع راستین اسلامیت و جمهوریت در گذر تمدن ایرانی و اسلامی

شهید بهشتی، مدافع راستین اسلامیت و جمهوریت در گذر تمدن ایرانی و اسلامی