مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 12 تیر 1401 ساعت 17:272022-07-03اقتصادي

کاهش 20 درصدی سطح کشت زعفران در سال جاری/  کاشت زعفران برای کشاورزان منفعت ندارد


به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ در حالیکه قیمت تمام شده هرکیلو زعفران به دلایل افزایش هزینه های تولید بیش از 40 میلیون تومان است، ولی کشاورزان به دلیل عدم آگاهی و محاسبه دقیق هزینه های تولید زعفران در طول سال، - تنها برای اینکه مجبور به تامین هزینه های زندگی خود هستند در فصل برداشت و حتی قبل از آن مجبور می شوند محصول خود را به پایین ترین قیمت به دلالان عرضه کنند.

اکثر کشاورزان به دلیل اینکه بصورت خانوادگی نسبت به کاشت، آبیاری، برداشت و جمع آوری گل و فرآوری محصول خود اقدام می کنند این هزینه ها را در تولید محصول محاسبه نمی کنند، از این رو از رقم واقعی تمام شده محصول تولیدی باخبر نیستند.

به طور تقریبی حدود 230 هزار کشاورز و خانواده های آن ها (جمعا حدود یک میلیون نفر) از طریق چرخه کشت و فن آوری زعفران امرار معاش می کنند و این محصول از این رو اهمیت خاصی پیدا می کند که در اقلیمی کاشت و برداشت می شود که دچار کم آبی و محرومیت ها و کمبود های زیاد در حوزه معیشت است و کشت یک محصول با کمترین نیاز به آب در چنین منطقه ای، یک تجارت فوق العاده و ویژه محسوب می شود.

این نکات را به این واقعیت اضافه کنید که تولید زعفران هیچ ارزبری از کشور ندارد و کاملا متکی بر داخل است و هیچ تحریمی بر میزان تولید آن موثر نیست.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاهش 20 درصدی سطح کشت زعفران در سال جاری/  کاشت زعفران برای کشاورزان منفعت ندارد

کاهش 20 درصدی سطح کشت زعفران در سال جاری/  کاشت زعفران برای کشاورزان منفعت ندارد