مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 18 تیر 1401 ساعت 09:272022-07-09اقتصادي

طولانی ترین قنات جهان در ایران (+عکس)


قنات زارچ با قدمت 2 تا سه هزار سال و 90 کیلومتر یکی از طولانی ترین قنات های ایران شناخته می شود و با شماره 14830 تیر ماه 1384 در فهرست آثار ملی و تیرماه سال 1395 به ثبت جهانی رسید و مظهر آن در شهر زارچ قرار دارد و علت نامگذاری آن به عنوان قنات زارچ نیز به همین دلیل .

- قنات زارچ با قدمت 2 تا سه هزار سال و 90 کیلومتر یکی از طولانی ترین قنات های ایران شناخته می شود و با شماره 14830 تیر ماه 1384 در فهرست آثار ملی و تیرماه سال 1395 به ثبت جهانی رسید و مظهر آن در شهر زارچ قرار دارد و علت نامگذاری آن به عنوان قنات زارچ نیز به همین دلیل است و تعداد چاه های آن 2 هزار و 115 حلقه است.

قنات یادشده سه سرشاخه به نام های شور، شیرین و ابراهیم خویدکی دارد که در زمان حاضر فقط شاخه شور آن فعال است و 2 شاخه دیگر به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی و افت سطح آب زیرزمینی منطقه کم آب و سپس خشک شد.

مبدأ قنات در حوالی روستای فهرج یزد قرار دارد که پس از عبور از روستاهای خویدک، دهنو و اکرمیه وارد شهر یزد و از محلات مختلف آن از جمله میدان امیرچقماق عبور می کند و پس از گذر از مسجد جامع، از شهر یزد خارج می شود و به سمت شهر زارچ جریان دارد.

ابراهیم کاظم نژند، مدیر پایگاه قنات جهانی شهر زارچ با بیان این که در مسیر این قنات در شهر یزد بیش از 30 پایاب ساخته شده که عمده آنها عمومی و وقفی است و م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

طولانی ترین قنات جهان در ایران (+عکس)

طولانی ترین قنات جهان در ایران (+عکس)