مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 18 تیر 1401 ساعت 23:222022-07-09اقتصادي

«راست نو» ؛ فرزند نئولیبرالیسم و نئومحافظه کاری


به طور کلی راست نو از نظر اقتصادی و سیاسی لیبرال است، یعنی بر آزادی اقتصادی، کاهش مالیات، بازار آزاد و دولت محدود تاکید می کند؛ ولی از نظر اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی محافظه کار است .

- عصر ایران - پدیده راست نو (New Right) محصول ادغام نئولیبرالیسم و نئومحافظه کاری است.

در دهه 1980 بسیاری از دولت های غربی در واکنش به بحران اقتصادی دهه 1970 با کنار گذاشتن سیاست های اقتصادی کِینزی به سوی راست حرکت کردند.

تاچریسم در انگلستان سیاست های لیبرال همچون خصوصی سازی و کاهش هزینه های دولتی و تضعیف اتحادیه های کارگری را با سیاست های محافظه کارانه ای چون ناسیونالیسم نسبتا افراطی، مهار کردن مهاجرت، و انضباط اجتماعی شدید در هم آمیخت.

در تاچریسم اصول محافظه کاری ارگانیک، یعنی ملت، خانواده، وظیفه، اقتدار، معیارهای اخلاقی و سنت گرایی، با اصول نئولیبرالیسم، یعنی نفع شخصی و فردگرایی رقابت آمیز و ضدیت با دولت، درهم آمیخت.

واژه راست نو به ویژه درباره سیاست های حزب محافظه کار انگلستان در دوران تاچر و حزب جمهوری خواه آمریکا در دوره ریگان به کار رفته است.

ریگان و تاچر به طور کلی راست نو از نظر اقتصادی و سیاسی لیبرال است، یعنی بر آزادی اقتصادی، کاهش مالیات، بازار آزاد و دولت محدود تاکید می کند؛ ولی از نظر اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی محافظه کار است و از حفظ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«راست نو» ؛ فرزند نئولیبرالیسم و نئومحافظه کاری

«راست نو» ؛ فرزند نئولیبرالیسم و نئومحافظه کاری