مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 21 تیر 1401 ساعت 09:572022-07-12بين الملل

آسیای مرکزی، بی ثباتی، گسل های فعال؛ چرا شرق آرام خوب نیست؟


کارشناس ارشد مسائل سیاسی منطقه معتقد است داعش در خاک برخی کشورهای آسیای مرکزی مستقر شده و منتظر فرمان از لندن یا واشنگتن برای بی ثبات کردن اوضاع است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار دفتر منطقه ای خبرگزاری فارس، بختی بیک صاحب بایف کارشناس ارشد مسائل سیاسی وضعیت آسیای مرکزی را تنش زا دانست که درگیری میان کشورها، بازی عوامل خارجی و قاچاق مواد مخدر ، آسیای مرکزی را در گرداب بی ثباتی و تنش می کشاند.

این کارشناس علوم سیاسی در مورد سیاست خارجی قرقیزستان گفت: این کشور سیاست خارجی مشخص و مدونی در قبال همسایگان خود در منطقه ندارد.

واکنش مقامات به برخی موقعیت ها یا حوادث مرزی کاملاً خودجوش است و این نشان دهنده عدم وجود یک سیاست ژئواستراتژیک معنادار و بلندمدت در قرقیزستان است.

وی افزود: این رویکرد در رابطه با نزدیکترین کشورهای منطقه و هم در روسیه و چین مشاهده می شود.

صاحب بایف در خصوص حوادث مرزی قرقیزستان و تاجیکستان گفت: حوادث مرزی ناشی از تحریک برخی عوامل و طرف ها است اما این موضوع به هیچ وجه با خصومت تاجیک ها و قرقیزها مرتبط نیست، بلکه با وضعیت سیاسی بسیار بی ثبات در داخل کشورها مرتبط است.

به گفته وی، آمریکا می خواهد یک تاجیکستان بزرگ ایجاد کند با این انتظار که تقریباً 5-6 میلیون تاجیک شوروی سابق با 20 میلیون تاجیک افغان متحد شوند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آسیای مرکزی، بی ثباتی، گسل های فعال؛ چرا شرق آرام خوب نیست؟

آسیای مرکزی، بی ثباتی، گسل های فعال؛ چرا شرق آرام خوب نیست؟