مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 21 تیر 1401 ساعت 14:022022-07-12سياسي

هشدار به دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب ها


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از ساری، حجت الاسلام علی اصغر زکوی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت 26 تیرماه سال 1359 سالگرد تاسیس شورای نگهبان برگزار شد، به چهار ماموریت اصلی شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: حفظ اصلیت نظام، حفظ جمهوریت نظام، تفسیر قانون اساسی و اعتبار بخشی قانونی به مجلس شورای اسلامی از وظایف شورای نگهبان محسوب می شود.

البته شورای نگهبان قانون اساسی یکی از قدیمی ترین نهادهای قانونی در ایران است که از زمان تصویب متمم قانون اساسی در سال 1286 ه.

ش در قانون اساسی ایران وجود داشته است و تغییر حکومت نیز در اصل این نهاد تغییر چندانی ایجاد نکرد.

قبل از انقلاب اسلامی و طبق اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه، شورای نگهبان برای جلوگیری از تصویب قانون های مغایر با شرع در مجلس شورای اسلامی به وجود آمد، هرچند طی سال های 1286 تا 1357، مدت بسیار کمی این اصل به اجرا درآمد.

پس از انقلاب نیز این نهاد، همین کارویژه اصلی را دنبال می کرد اما علاوه بر نظارت بر قوانین مجلس، وظایف دیگری از جمله نظارت بر انتخابات و تفسیر قانون اساسی را بر عهده داشت.

مسؤول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مازندران با اشاره به اینکه در جمهوریت نظام، نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است، افزود: ماموریت مستمر ما در انتخابات آتی رصد فعالیت کنشگران سیاسی، نمای


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هشدار به دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب ها

هشدار به دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب ها