مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 29 تیر 1401 ساعت 23:172022-07-20اقتصادي

فولادسازی ایرانی ها چقدر زمین خورد و برخاست تا صادرکننده شد


چقدر طول کشید تا در دنیای معاصر ایرانی ها بتوانند برای خودشان آهن آلات و فولاد بسازند؟ خیلی ها نمی دانند که خیلی طول کشید و آرزویی بود که صدبار شکست خورد تا اینکه پیروز شد.

- گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: در ایران از اواخر دوره ناصرالدین قاجار حرف از این شد که به قول مردم عهد قجر کوره آهن تراشی یا همان کارخانه ذوب آهن بسازند.

نخستین کارخانه ذوب آهن نیز در اواخر عهد ناصری در سال 1266 شمسی از فرانسه خریداری شد که این طوری شد: محمدحسن امین الضرب از کارآفرینان زمان قاجار که دستی در صنعت داشت اجازه تأسیس کارخانه ذوب آهن را از ناصرالدین شاه گرفت و یک کوره 8 متری با ظرفیت تولید 15 تن آهن از فرانسه خریداری و در آمل مستقر کرد.

اقدامات امین الضرب نه در میان تفکر توسعه ستیز آن زمان جایگاهی داشت و نه به مذاق دولت های استعمارگر وقت خوش آمد و همین باعث شد وی به تقلب در ضرب سکه متهم و به زندان بیفتد و این تجربه مسکوت بماند .

القصه، وضعیت صنعت آهن و فولاد در ایران در دهه های بعدی چنین بود که ادوارد پولاک طبیب مخصوص ناصرالدین قاجار در کتاب ایران و ایرانیان نوشته است: در این مملکت جاده و وسایل ارتباطی وجود ندارد، ذخایر فلزات در دل خاک مدفون مانده است و آهن را به قیمت گزاف باید از خارج وارد کرد .


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فولادسازی ایرانی ها چقدر زمین خورد و برخاست تا صادرکننده شد

فولادسازی ایرانی ها چقدر زمین خورد و برخاست تا صادرکننده شد