مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 10 مرداد 1401 ساعت 16:472022-08-01سياسي

تعزیه؛ روایتگری 500 ساله با یک داستان تاریخی


ایام محرم فرصتی است تا با جمع هنرهای خلاقانه ایرانی در قالب یک نمایش میدانی کهن،با توجه به اهمیت موضوع و لزوم تقویت گردشگری آیینی، گوشه ای از رنج تحمیل شده برکاروان کربلا و وقایع روز عاشورا، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از بیرجند: ایران زمین مهد هنر و آیین های مختلفی است که از سال های دور در خرده فرهنگ های ملی و مذهبی اهالی این مرز و بوم نهادینه شده است.

ماه محرم و فرا رسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان(ع)، یکی از مهمترین و ریشه دارترین آدابی است که ایرانیان از دیرباز تا کنون به رسم مسلمانی و همراهی با امام شهیدان(ع)، آن را پاس داشته و در این مسیر هنرنمایی های زیادی به خرج داده اند.

صنایع دستی و هنرهای آیینی ایرانیان مملو از نقوش و طرح ها و آوا و نواهایی است که هر کدام در نوع خود پیام آور درسی از درس های عاشوراست.

و در این ایام، از کوچه پس کوچه های شهرها و روستاهای خراسان جنوبی که میگذری، با شنیدن صدای رجز خوانی و بانگ هل من مبارز ، نگاهت به برق کلاه خودها و شمشیرها گره میخورد و در تار و پود پر نقش و نگار لباس ها گم می شوی و ناخواسته دستت به سمت پر کلاهی کشیده می شود که صاحبش شمشیر بر طفلی کشیده و با شنیدن ناله وا ابتا و وا عما اشک پهنای صورتت را می پوشاند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تعزیه؛ روایتگری 500 ساله با یک داستان تاریخی

تعزیه؛ روایتگری 500 ساله با یک داستان تاریخی