مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 11 مرداد 1401 ساعت 11:472022-08-02سياسي

آیین های سنتی «ماه محرم» در قزوین؛ از «طوق درآوردن» تا رسم «چهل منبر»


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از قزوین، هر ساله و با فرارسیدن ماه محرم، مسلمانان سراسر دنیا، مردم ایران و به تبع آن استان قزوین در سوگ امام حسین علیه السلام و یاران باوفایشان به برگزاری مراسم عزاداری می پردازند.

در برخی از نقاط استان قزوین در گذشته آیین، آداب و رسومی جذاب، قابل تامل و جالب جاری بوده که برخی از آن ها هنوز پابرجاست.

به همین بهانه با محمد حسن سلیمانی پژوهشگر تاریخ معاصر ایران و کنشگر میراث فرهنگی و گردشگری در قزوین گفت وگویی انجام داده ایم که از نظر می گذرد.

در گذشته پیش از آغاز ماه محرم چه رسومی در قزوین اجرا می شد؟ یکی از آیین هایی که در گذشته در قزوین انجام می شد و امروز خیلی کم رنگ شده اما به شکل های مختلف انجام می شود، آیین سیاه پوشان بود که سه روز مانده به آغاز محرم الحرام، برای ورود به این ماه مساجد، تکایا و حسینیه ها سیاه پوش و بیرق سیاه و طَبَق های چراغ و علامت ها برپا می شدند.

مراسم عزاداری حسینی در مدرسه صالحیه قزوین در اواخر دوره قاجاریه رسمی که در این سال ها کم رنگ شده و به ندرت انجام می شود این است که از شب اول تا هفتم ماه محرم هیأت های عزاداری هر شب به عنوان میهمان از یک هیأت به هیأت دیگر می رفتند.

در جریان این رفت و آمد، هیأت مسجد میدان گاه به امامزاده علی علیه السلام می رفت و علامت های هیأت ها به عنوان پی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیین های سنتی «ماه محرم» در قزوین؛ از «طوق درآوردن» تا رسم «چهل منبر»

آیین های سنتی «ماه محرم» در قزوین؛ از «طوق درآوردن» تا رسم «چهل منبر»