مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 14 مرداد 1401 ساعت 09:072022-08-05سياسي

محرم در شهرضا؛ از سلام دادن هیأت سقا و سنگ زن تا 41 منبری


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شهرضا، محرم نخستین ماه سال قمری است، اهمیت این ماه در فرهنگ مردم ایران به واسطه وقایع کربلا در سال 61 هجری قمری است که به شهادت امام سوم شیعیان حضرت امام حسین(ع) و یارانش انجامید؛ این واقعه تأثیری فراگیر بر همه جنبه های فرهنگ مردم ایران برجای گذاشته است، این تأثیرات در معماری مساجد، حسینه ها، تکیه ها، سقاخانه ها، آب انبارها، موسیقی، شعر، قصه، نمایش، مثل، قسم، لعن، دعا، نقاشی، خوشنویسی، انواع آیین ها بازتابی روشن و گویا یافته است.

واقعه کربلا و نتایج مرتبط بر آن حتی در مبارزات سیاسی ایرانیان در طول تاریخ تأثیر شگرفی بر جای گذاشته است، مضمون همه موارد فوق سوگواری و گرامی داشت یاد و خاطره امام حسین(ع) و یارانش بوده است.

مراسم و آیین نامه های عاشورا بسیار متنوع هستند و شامل اشکال متفاوت نذری، سینه زنی، زنجیرزنی، نوحه خوانی، دسته گردانی، علم بندی، تشت گذاری، نخل گردانی، روضه خوانی، تعزیه، سنگ زنی می شود، بخش اصلی این آیین نامه ها را آیین نامه های نمایشی تشکیل می دهند.

  یکی از میراث های فرهنگی شهرستان شهرضا میراث عزاداری قیام عاشورا است که سال های سال مردمان دوستدار اهلبیت(ع) در ماه محرم ماه عزای عزیز خدا امام حسین(ع) به صورت های مختلف ارادت خود را به امام مظلوم خویش نشان می دهند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

محرم در شهرضا؛ از سلام دادن هیأت سقا و سنگ زن تا 41 منبری

محرم در شهرضا؛ از سلام دادن هیأت سقا و سنگ زن تا 41 منبری