مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 14 مرداد 1401 ساعت 19:322022-08-05اقتصادي

احیای گیوه بافی در بشرویه


مسؤول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بشرویه از احیای گیوه بافی پس از 40 سال در این شهرستان خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از بیرجند، گیوه بافی یا گیوه دوزی از قدیمی ترین صنایع دستی ایران است که بر اساس سندهای تاریخی به دست آمده پیشینهٔ این صنعت به حدود 1000 سال پیش باز می گردد.

پای افزار گیوه، با توجه به آب و هوای معتدل ایران خنک، سبک و قابل شستشو طراحی شده است و به دلیل داشتن تمامی این ویژگی ها در میان روستاییان و کشاورزان، از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بشرویه در این باره به خبرنگار فارس گفت: پای پوش و کفش سنتی به دلیل اهمیت و جنبه کاربردی که در طول تاریخ زندگی بشر داشته همواره مورد توجه قرار گرفته و بی شک از اولین نمونه های هنر ساخت دست بشر بوده است؛ به طوری که در کاوش های باستان شناسی و مدارک و نقوش باستانی با انواع و اقسام پای پوش ها مواجه می شویم.

سلیمانی افزود: بر اساس آثار برجای مانده و مدارک تاریخی از دوران صفوی تا پهلوی دو گونه پای پوش سنتی در بشرویه تولید می شده است؛ گونه اول تحت عنوان پوزار که ماده اصلی آن را چرم تشکیل می داده و مدل های ساقدار، بی ساق و اصطلاحاً گالش از تولیدات این مدل بوده است؛ گونه دوم گیوه بوده که با نخ ریسیده شده به


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

احیای گیوه بافی در بشرویه

احیای گیوه بافی در بشرویه