مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 15 مرداد 1401 ساعت 00:022022-08-05سياسي

33 هزار سند علیه عدلیه رضاخانی


اگر عدلیه دوران رضاشاه عملکرد موفقی داشت، چرا مجلس و دولت وقت پس از شهریور 1320 با سیل عریضه ها مواجه شد؟ امروزه حدود 33 هزار برگ سند از تظلم خواهی مردم موجود است.

- خبرگزاری فارس ـ گروه تاریخ: در سده اخیر تأکید بر ایجاد سیستم نوین قضایی توسط رضاخان، هماره مورد تأکید حامیان وی بوده است.

این در حالی است که سیاهه اقدامات علی اکبر داور در عدلیه ایران، بیش و پیش از هر چیز تلاش برای تثبیت حاکمیت مطلقه شاه را نشان می دهد.

  دولت های مطلقه برای آنکه منافع جامعه را عین منافع دولت بنمایانند، به باز تفسیر موضوع منافع جمعی دست می زنند و با این کار تلاش می کنند، سیاست رفتاری خود را برای یکسان سازی مردمی متکثر و متنوع، توجیه کنند.

برای رسیدن به این هدف، نیاز به بازسازی ارتش و دیگر نهاد های بوروکراتیک ضروری می نماید، لذا برای حفظ دولت مطلقه، ساخت و بافت نهاد های نظامی و دولتی تغییر یافته و بدین سان تمرکز قدرت در بخش های قانون گذاری و اجرایی، نوسازی قضایی، مالی و دیوانی صورت می پذیرد.

با گسترش نظام اجرایی، قضایی، فرهنگی و ارتش در نظام متمرکز، جنبه جدیدی از حکومت نیز شکل می گیرد و آن وضع قوانین و اجرای آن از طریق نظام قضایی دست نشانده و ارتش است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

33 هزار سند علیه عدلیه رضاخانی

33 هزار سند علیه عدلیه رضاخانی