مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 3 شهریور 1401 ساعت 20:472022-08-25بين الملل

وقتی همه خواب بودیم/ 81 مین سالروز اشغال ایران


ساعت 4 صبح روز دوشنبه سوم شهریور 1320 سفیران بریتانیا و شوروی به خانه نخست وزیر ایران رفتند تا او را از ورود نیروهایشان به خاک ما باخبر کنند.

-    عصر ایران؛ مهرداد خدیر- امروز سوم شهریور 1401 هشتاد و یکمین سالروز اشغال ایران یادآور یکی از تلخ ترین اتفاقات تاریخ معاصر ایران است.

به این بهانه یادداشت منتشره در چند سال قبل با اندکی ویرایش تازه بازنشر می شود: 81 سال قبل در سوم شهریور 1320 خورشیدی نیروهای اتحاد شوروی و بریتانیا وارد ایران شدند و مردم ما که تصور می کردند از آتش جنگ جهانی دور مانده اند صبح از خواب که برخاستند ناگهان خود را در وسط معرکه دیدند و در شهرهایی هم با غرش هواپیما بیدار شدند.

  سوم تا 25 شهریور 1320 را می توان 22 روزی دانست که مسیر بعدی ایران را تغییر داد.

   نکته عجیب این که قوای روس و انگلیس وارد ایران شده و پیش روی می کردند و در بعضی شهرها مانند تبریز و بندر انزلی حتی اقدام به بمباران شهرها کردند هر چند بعضی جاها فقط اعلامیه ریختند در حالی که نه پادشاه و نه نخست وزیر در تهران در ساعات اولیه خبر نداشتند.

   ساعت 4 بامداد (نیمه شب) روز دوشنبه سوم شهریور 1320 خورشیدی سفیران انگلیس و شوروی به خانه رجب علی منصور نخست وزیر مراجعه کردند تا به او ورود نیروهای نظامی خود به خاک ایران برای مقابله با آلمان را اطلاع دهند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

وقتی همه خواب بودیم/ 81 مین سالروز اشغال ایران

وقتی همه خواب بودیم/ 81 مین سالروز اشغال ایران