مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 7 شهریور 1401 ساعت 14:322022-08-29پزشكي

سی اف؛ بیماری که ریه و گوارش کودکان را درگیر می کند


سی اف یک بیماری ژنتیکی حاد ریوی است که ریه ها و گوارش کودکان را درگیر می کند.

- بیماری فیبروز سیستیک (سی اف) غالباً در شیرخوارگی یا اوایل کودکی تشخیص داده می شود و تایید و تشخیص براساس نتایج تست عرق انجام می شود.

در این آزمایش مقدار سدیم و کلر (نمک) موجود در عرق کودک اندازه گیری می شود و برای انجام آزمایش با استفاده از امکانات موجود تولید عرق را در دست یا سر بیمار افزایش می دهند و با استفاده از الکترود مخصوص که در عرق گذاشته می شود میزان سدیم و کلر اندازه گیری می شود.

میزان نمک موجود در عرق کودک مبتلا از فرد معمولی بالاتر است و به این ترتیب با توجه به نتایج تست عرق و علایم بالینی بیمار، تشخیص تایید می شود.

1 تا 2٪ مبتلایان به CF، غلظت طبیعی کلر در عرق نشان می دهند اما به هر حال در بیماران مبتلا به بیماری سی اف، اختلاف پتانسیل فراپوششی بینی معمولاً عامل تشخیص دهنده است.

درمان بیماری سی اف چیست ؟ در هر حاضر هیچ درمان علاج دهنده ای برای بیماری CF وجود ندارد، هر چند بهبود اداره علایم بیمار، طول عمر متوسط را از اویل کودکی به 40 30 سالگی افزایش داده است.

در موارد بسیار نادری نیاز به پیوند ریه ممکن است وجود داشته باشد اما پیشرفت هایی نیز در زمینه ژن درمانی انجام شده است که هنوز نتایج کاملاً موثقی در این زمینه وجود ندارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سی اف؛ بیماری که ریه و گوارش کودکان را درگیر می کند

سی اف؛ بیماری که ریه و گوارش کودکان را درگیر می کند