مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 11 شهریور 1401 ساعت 14:272022-09-02اقتصادي

نخستین دستگاه چاپ چگونه وارد ایران شد؟+عکس


خبرگزاری فارس - بوشهر، سینا ناجی: امروز یازدهمین روز از آخرین ماه تابستان به عنوان روز صنعت چاپ نامگذاری شده است، صنعتی جذاب که در زمان خود بدیع و  تحسین برانگیز بوده است؛ در این مقاله، تاریخ حضور این صنعت در بوشهر از چشمان شما خواهد گذشت.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته ظاهراً نخستین دستگاه چاپ به سال 1075 ق / 1665م در دوران سلطنت صفویه نیز به فکر ایجاد چاپ خانه با حروف فارسی و عربی افتادند که بنا به گفته شاردن سیاح معروف فرانسوی در محاق فراموشی قرار گرفت؛ در سال 1784م / 1199ق نیز یک دستگاه چاپ از بندر بوشهر وارد ایران شد که متاسفانه از سرنوشت آن اطلاعی در دست نیست.

(3) از چاپخانه تا روزنامه مظفری نخستین چاپخانه بوشهر در قرن بیستم میلادی و در عصر قاجار مظفری نام داشت که به سال 1319ق / 1900م توسط میرزا عبدالحمید خان متین السلطنه ثقفی و به مدیریت و سرپرستی میرزا علی آقا لبیب الملک شیرازی تأسیس شد.

(4) پیشگامان صنعت چاپ و نشر در بوشهر وی این چاپخانه را از هندوستان به بوشهر وارد کرد؛ در آن هنگام ایران رابطه اقتصادی خوبی با هندوستان داشت و بسیاری از مظاهر مدرنیسم غربی و کالاهای مختلفی از جمله کتاب، روزنامه، وسایل و ابزار چاپ و تحریر از آن کشور وارد می شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نخستین دستگاه چاپ چگونه وارد ایران شد؟+عکس

نخستین دستگاه چاپ چگونه وارد ایران شد؟+عکس