مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 13 شهریور 1401 ساعت 07:372022-09-04پزشكي

تبعات توفان های نمکی دریاچه ارومیه


مسئول سابق دفتر نظارت و پایش ستاد احیای دریاچه ارومیه ضمن اشاره به تبعات بی شمار خیزش توفان نمک ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه تنها راه جلوگیری از این توفان را احیای دریاچه دانست و گفت: - به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک ، علیرضا شریعت در گفت و گو با ایسنا به ترکیبات ریزگردهای توفان های نمکی دریاچه ارومیه اشاره و اظهارکرد: بر اساس گزارش های مطالعات صورت گرفته توسط دانشگاه های علوم پزشکی تبریز و ارومیه - که در همان ابتدای شروع فعالیت ستاد صورت گرفت - ذرات موجود در ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه حاوی ترکیبات کلسیم، آهن، آلومنیوم و منیزیم هستند.

کلسیم موجود در محیط خطر ابتلا به سنگ کلیه، گرفتگی مجاری کلیه و رگ های خونی را بالا می برد.

آهن موجود در این ریزگردها نیز ممکن است منجر به ورم و بروز آسیب های چشمی شود و جذب آن از طریق تنفس طولانی مدت نیز التهاب ریه را در پی دارد.

وی افزود: تنفس منیزیم موجود در ریزگردها باعث افسردگی، گیجی و ضعف عمومی می شود اما درباره آلومینیوم وضع از این هم بدتر است و حتی تنفس کوتاه مدت ذرات حاوی آلومینیوم باعث سرفه، تحریک شش و صدمه به دستگاه تنفسی می شود.

اگرچه خشکی دریاچه ارومیه طیف گسترده ای از بیماری ها یا اختلالات را موجب می شود اما مهم ترین و شایع ترین این اختلالات متوجه ریه، مری، سیستم عصبی و دستگاه های داخلی خواه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تبعات توفان های نمکی دریاچه ارومیه

تبعات توفان های نمکی دریاچه ارومیه