مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 14 شهریور 1401 ساعت 13:522022-09-05اقتصادي

گذر از عصر صادرات بنزین کشور با مهار شیوع کرونا/ کسری بودجه تبصره 14 افزایش می یابد


کاهش شیوع کرونا و افزایش مصرف بنزین موجب شده است که صادرات بنزین ایران کاهش یافته و تردیدی جدی در تحقق درآمدهای تبصره 14 قانون بودجه ایجاد شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با حداکثرشدن تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال 97 و البته افزایش قیمت بنزین، تراز روزانه بنزین مثبت شده و امکان صادرات از سال 98 فراهم شد.

علاوه بر آن کاهش تقاضای داخلی ناشی از کرونا در سال 99 موجب شد تا رکورد صادرات روزانه حدود 25 میلیون لیتر بنزین ثبت شود، اما با رفع محدودیت های کرونا طی 1 سال اخیر به تدریج تراز تأمین بنزین کشور منفی شده است.

*مصرف بنزین به کانال 100 میلیون لیتر در روز رسید میانگین مصرف روزانه بنزین تا 23 آبان 98 نزدیک به 100 میلیون لیتر و پس از یک دوره کوتاه اثرگذاری سیاست افزایش قیمت و همچنین کاهش تقاضای ناشی از کرونا، مجددا به کانال 100 میلیون لیتر بازگشته است.

با ادامه شرایط موجود به نظر می رسد فرصت صادرات بنزین (در شرایط تحریم صادرات نفت) و جبران کسری منابع محدود به یک دوره 3 ساله بوده است (تصویر 1).

تصویر 1 *کاهش 11 درصدی تولید بنزین ستاره خلیج فارس در 6 ماهه پایانی دولت دوازدهم برخلاف رشد تولید بنزین در سایر پالایشگاه های کشور طی 3 سال اخیر، تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس با کاهش حدود 11 درصد مواجه شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گذر از عصر صادرات بنزین کشور با مهار شیوع کرونا/ کسری بودجه تبصره 14 افزایش می یابد

گذر از عصر صادرات بنزین کشور با مهار شیوع کرونا/ کسری بودجه تبصره 14 افزایش می یابد