مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 16 شهریور 1401 ساعت 23:072022-09-07سياسي

17 شهریور 57؛ جمعه خونینی که سقوط رژیم پهلوی را سرعت بخشید


قیام خونین 17 شهریور سال 1357 و قتل عام مردم تهران در این روز ازجمله روزهای مهم انقلاب اسلامی است که به باور بسیاری از کارشناسان و تاریخ پژوهان، - مقدمه ای بر آغاز مرحله نهایی قیام ملت ایران و سقوط رژیم ستم شاهی بود.

کشتار بی رحمانه مردم در آن روز تجلی واقعی رژیمی بود که سعی می کرد با فریب کاری از خود چهره ای صلح دوست ، آزادی خواه و مخالف با فاسد نشان دهد.

کارشناسان معتقدند این واقعه نظریه امام خمینی را در دروغ گویی و فریب کاری رژیم به اثبات رساند و مردم را برای سرنگونی رژیم مصمم تر کرد.

  پیش زمینه های خیزش 17 شهریور چند روز پیش از آن تاریخ یعنی از عید فطر آن سال مهیا شده بود و روز 16 شهریور قول و قرارهای مردم برای راه اندازی تظاهرات در رادیو تلویزیون را به تصرف خود درآورد ؛ شاه بعد از چند ساعت تردید و دودلی با سفرای انگلیس و آمریکا به تبادل نظر پرداخت و تصمیم گرفت که تسلیم نظر فرماندهان ارتش شود.

به دنبال تظاهرات مفصل و همه جانبه 16 شهریور در تهران و شهرستان ها، هیأت دولت تصویب نامه ای صادر و به موجب آن مقرر شد از بامداد روز 17 شهریور، در تهران و یازده شهر قم، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، آبادان، اهواز، کرج، قزوین، کازرون و جهرم حکومت نظامی به مدت شش ماه برقرار شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

17 شهریور 57؛ جمعه خونینی که سقوط رژیم پهلوی را سرعت بخشید

17 شهریور 57؛ جمعه خونینی که سقوط رژیم پهلوی را سرعت بخشید