مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 14 مهر 1401 ساعت 12:022022-10-06فرهنگي

تهران در شعر شاعران؛ هلا ای پایتخت پیر! «طا»ی دسته دارت کو؟


هر چند تعیین 14 مهر مخالفانی هم دارد که معتقدند تهران قدمتی دیرین دارد و مناسبت تبدیل آن از دارالخلافه به پایتخت در 1286 خورشیدی عمر آن را کم می کند چون آقا محمد خان در 1165 در طهران تاج گذاری کرد و در عصر صفویه شناخته شده بود اما بهانه ای است برای یادی از محمد .

- تهران در شعر شاعران؛ هلا ای پایتخت پیر! طا ی دسته دارت کو؟ هر چند تعیین 14 مهر مخالفانی هم دارد که معتقدند تهران قدمتی دیرین دارد و مناسبت تبدیل آن از دارالخلافه به پایتخت در 1286 خورشیدی عمر آن را کم می کند چون آقا محمد خان در 1165 در طهران تاج گذاری کرد و در عصر صفویه شناخته شده بود اما بهانه ای است برای یادی از محمد علی سپانلوی فقید که به شاعر تهران شهرت داشت خاصه با کتاب قایق سواری در تهران با اشاره ای به شعر شاعر جوان ؛ حامد عسگری: هلا ای پایتخت پیر! طای دسته دارت کو؟!    عصر ایران؛ مهرداد خدیر- 14 مهر به عنوان روز تهران نام گذاری شده است.

درباره این مناسبت که چقدر باربط است نظرها البته یک سان نیست.

چرا که مناسبت آن رسمیت طهران به عنوان پایتخت در 14 مهر 1286 خورشیدی در اصل 4 متمم قانون اساسی است.

توجیه موافقان و پیشنهاد دهندگان این است که در این روز طهران (تهران) پایتخت شد حال آن که پیش تر دارالخلافه بوده و در عصر ناصرالدین شاه به دارالخلافه ناصری و در دوران مظفرالدین شاه به دار


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تهران در شعر شاعران؛ هلا ای پایتخت پیر! «طا»ی دسته دارت کو؟

تهران در شعر شاعران؛ هلا ای پایتخت پیر! «طا»ی دسته دارت کو؟