مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 27 مهر 1401 ساعت 11:522022-10-19اقتصادي

فرصت ها و چالش های همکاری نفتی ایران و روسیه در گذار به نظم جدید جهانی


سوآپ نفت روسیه، خطر از دست رفتن بازار نفت ایران را در بلندمدت ایجاد می کند اما می توان با انعقاد قراردادهای کوتاه مدت، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با وقوع جنگ اوکراین، وارد یک جنگ تمام عیار انرژی شدند به طوری که اروپا با اعمال تحریم نفتی قرار است از دسامبر 2022 و فوریه 2023 خرید نفت و فرآورده نفتی از روسیه را به صفر برساند.

روسیه نیز با اعمال تحریم گازی و کاهش صادرات گاز به اروپا از سه خط لوله نورداستریم، یامال و ترک استریم به کشورهای اروپایی مقابله به مثل کرده است.

تاکنون ماحصل این اتفاقات، ایجاد مازاد منابع هیدروکربوری روسیه به میزان روزانه 270 میلیون متر مکعب گاز، 2 میلیون بشکه نفت و 1 میلیون بشکه فرآورده نفتی بوده است.

وجود محدودیت های لجستیکی و دسترسی محدود به بازارهای انرژی موجب شده است که هم اکنون روسیه به ایران به عنوان یکی از مقاصد اصلی صادراتی و ترانزیتی وابستگی پیدا کند که این موضوع در تغییر رفتار روس ها نیز کاملا مشهود است.

در حال حاضر روس ها مجبور شده اند مسافت بیشتری را برای رسیدن به بازار مقصد طی کرده و همچنین هزینه بیشتری بابت انتقال نفت از دریای بالتیک و سیاه به هند پرداخت کنند.

در این فضا، ایده ترانزیت نفت روسیه از مسیر ایران از طریق خط لوله نکا-جاسک دوباره مطرح شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فرصت ها و چالش های همکاری نفتی ایران و روسیه در گذار به نظم جدید جهانی

فرصت ها و چالش های همکاری نفتی ایران و روسیه در گذار به نظم جدید جهانی