مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 5 آبان 1401 ساعت 00:252022-10-26فرهنگي

خوراکی محبوب و افسانه ای ایرانی ها/ «ته دیگ» از کجا آمده است؟!


ته دیگ از کجا آمده سر سفره ایرانی ها؟ از دل تاریخ و از دل آشپزی ایرانی آمده اما در دوران معاصر، کار، کار خانم هاست و «نادر میرزا» هم در کتاب آشپزی اش در دوره قاجار درباره ته دیگ نوشته است: - گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: علاقه ایرانی ها به ته دیگ بی دلیل نیست که افسانه ای است؛ قدمت ته دیگ هم در آشپزی ایرانی افسانه ای است و انگار از روزی که غذای ایرانی بوده ته دیگش هم بوده.

با این حال درباره پیدایش ته دیگ روایت جالبی هم هست و این است: خدمه هایی که در مطبخ ناصرالدین قاجار [یا مظفرالدین قاجار] کار می کردند با باقی مانده غذا شکم شان را سیر می کردند.

روزی نوکرها بر سر ته دیگ غذا دعوا می کنند.

وقتی ماجرا را از سرآشپز جویا می شوند، ماجرای ته دیگ به گوش شاه می رسد و او دستور می دهد که کمی از ته دیگ را برایش ببرند.

شاه که از خوردن ته دیگ مسرور می شود، دستور می دهد پس از آن، ابتدا ته دیگ را به عنوان پیش غذا برای او ببرند و بعد غذای اصلی را .

کاملاً معلوم است که این حکایت نمی تواند سابقه پیدایش ته دیگ باشد، چون ته دیگ خیلی خیلی قدیمی تر از این حرف هاست و همیشه هم محبوب بوده است و شعر هم دارد محبوبیتش و گرجی اصفهانی شاعر دوره قاجار فرموده است: به مطبخ از پی ته دیگ ار نَبُد کفگیر/ زنم به دیگ ز ناخن دو صد تراش و خراش [یعنی برای رسیدن به ته دیگ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خوراکی محبوب و افسانه ای ایرانی ها/ «ته دیگ» از کجا آمده است؟!

خوراکی محبوب و افسانه ای ایرانی ها/ «ته دیگ» از کجا آمده است؟!