مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 12 آبان 1401 ساعت 23:352022-11-03اجتماعي

عزل امیرکبیر و قصه پُرغصه توسعه در ایران


12 آبان یادآورِ سال روزِ عزلِ میرزا تقی خان فراهانی (در کتاب اسناد و نامه ها: آشتیانی) ملقب به اتابک اعظم و مشهور به امیرکبیر از صدارتِ عظمای ایران است (1851 میلادی) (تاریخ عزل البته هم 12 آبان -دوم نوامبر- ذکر شده و هم 12 نوامبر یا 22 آبان) و به تاریخ .

- 12 آبان یادآورِ سال روزِ عزلِ میرزا تقی خان فراهانی (در کتاب اسناد و نامه ها: آشتیانی) ملقب به اتابک اعظم و مشهور به امیرکبیر از صدارتِ عظمای ایران است (1851 میلادی) (تاریخ عزل البته هم 12 آبان -دوم نوامبر- ذکر شده و هم 12 نوامبر یا 22 آبان) و به تاریخ هجری قمری محرم 1268 هجری قمری.

( تاریخ دست خط عزل 20 آبان و تاریخ دل جویی شاه 24 آبان است).

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، عصر ایران نوشت: جدای این که 12 یا 20 یا 22 آبان باشد نقل یک داستان تاریخی مناسبت دارد تا بدانیم عزل و نصب ها دایره ای فراتر از زندگی و سرنوشت خود فرد داشته اند و به رفتن مقامی و صاحب منصب شدن دیگری محدود نمی مانده و چه بسا مسیر زندگانی مردمان و حتی کشور را به کلی تغییر می داده و بر سرنوشت کسانی که هیچ نسبتی هم با قدرت و سیاست نداشته اند نیز تأثیر می گذاشته است.

فراتر از آن تا بدانیم از توسعه به مثابه فرآیندی که در 150 سال اخیر افتان و خیزان در کشورهای دیگر جریان دارد چه قصه پر غصه ای در این سرزمین ساخته هر چند رفتن امیرکبیرها و آمدن میرزا آقاخان نوری ها خ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عزل امیرکبیر و قصه پُرغصه توسعه در ایران

عزل امیرکبیر و قصه پُرغصه توسعه در ایران