مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 18 آبان 1401 ساعت 14:402022-11-09اقتصادي

بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی را از وظایف خود می داند یا خیر؟


بانک مرکزی باید به این سوال پاسخ ده که حفظ ارزش پول ملی را از وظایف خود می داند یا خیر؟ - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر همایون دارابی یک کارشناس بازار ارز در برنامه تلویزیونی این هفته پایش با عنوان نقش سیاست های بانک مرکزی در بازار ارز گفت: قبل از پرداختن به نوسانات نرخ ارز، لازم است تفکیکی بین نوسانات نرخ ارز و روند افزایشی آن صورت گیرد؛ روند افزایش نرخ ارز یک ماهیت بلند مدت دارد در حالی که نوسان نرخ آن کوتاه مدت است؛ روند نرخ ارز را متغیرهای کلان اقتصادی مانند رشد تولید، تورم، صادرات نفتی و به طورا کلی اقلام تراز پرداخت ها تعیین می کند اما در نوسان های کوتاه مدت مقادیر انتظاری این متغیرها مهم است.

وی در ادامه برنامه افزود: به عنوان مثال انتظار می رود در 10 ماه آینده قیمت نفت دو برابر شود، این انتظار سبب می شود در حال حاضر قیمت ارز کاهش یابد؛ علاوه بر بحث انتظار، عوامل رفتاری مانند هجوم برای خرید ارز یا درواقع تقاضایی که بر اساس هیجانات در بازار ایجاد می شود، نیز مؤثر است.

هر دو مسئله ی روند افزایشی نرخ ارز و نوسانات آن برای سیاست گذار نکنه ای منفی محسوب می شود، به همین دلیل آنها در پی متوقف کردن روند کاهش ارزش پول ملی و در عین حال به حداقل رساندن نوسانات حول روند هستند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی را از وظایف خود می داند یا خیر؟

بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی را از وظایف خود می داند یا خیر؟