مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 22 آبان 1401 ساعت 11:552022-11-13فرهنگي

گشایش سفره خانه سنتی در خانه تاریخی قلقچی دزفول


خانه تاریخی قلقچی در دزفول به منظور حفظ، استفاده بهینه و اشتغال زایی به عنوان سفره خانه سنتی پذیرای گردشگران و مسافران است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، بنابر اعلام میراث فرهنگی، علاوه بر خانه قلقچی برخی دیگر از خانه های تاریخی دزفول که در بستر رودخانه قرار دارند به سفره خانه سنتی تبدیل خواهند شد.

خانه تاریخی قلقچی دزفول یکی از بناهای ارزشمند گردشگری استان خوزستان است که قدمت بنای فعلی آن به دوره قاجاریه می رسد.

این خانه تاریخی در محله لوریان یکی از 28 محله بافت تاریخی دزفول واقع شده است و در گذشته کارکرد اقتصادی ویژه ای داشته و به دلیل نزدیکی به مجموعه آسیاب های آبی دزفول تا دهه 1340 فعال بوده است.

همچنین این خانه تاریخی مرکز تبادل اقتصادی و نگه داری آرد و گندم بوده و به همین دلیل به خانه قلقچی معروف شده زیرا در گویش محلی قلق به معنی محلی برای نگهداری اطلاق می شود.

این خانه تاریخی به واسطه قرار گرفتن در جاده ساحلی دزفول و مشرف بودن به رودخانه دز، پل ساسانی و آسیاب های آبی چشم انداز زیبایی برای گردشگران فراهم می کند.

اغلب شوادان های خانه های تاریخی دزفول و شوشتر با چندین پله در زیر بنا واقع شده اند ولی خانه قلقچی تنها خانه ای است که زیرزمین آن بالای سطح قرار دارد و از این لحاظ بنایی منحصر بفرد است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گشایش سفره خانه سنتی در خانه تاریخی قلقچی دزفول

گشایش سفره خانه سنتی در خانه تاریخی قلقچی دزفول