مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 30 آبان 1401 ساعت 14:492022-11-21اجتماعي

تخت فولاد اصفهان، دانش سرایی خفته در دل تاریخ


تخت فولاد اصفهان بعد از وادی السلام نجف، مقدس ترین آرامگاه جهان تشیع محسوب می شود، این خاک تابان از دوران صفویه مدفن بسیاری از حکما و فلاسفه جهان اسلام شد.

- ابراهیم خیری کارشناس و پژوهشگر تاریخ در گفت و گو با خبرنگار فارس در اصفهان به مناسبت روز حکمت و فلسفه اظهار کرد: مدفن بسیاری از حکما و فلاسفه جهان اسلام شد که شاید کمتر همانندی بتوان در طول تاریخ برای آنان جستجو کرد.

وی افزود: تمرکز فرمانروایی یک حکومت شیعی در اصفهان سبب شد بسیاری از دانشمندان، حکما و فلاسفه از نقاط مختلف قلمرو اسلامی به پایتخت مهاجرت کنند و در محیط مساعد این سرزمین به تحقیق، پژوهش و تدریس بپردازند؛ در این رهگذر سه نفر از بزرگان حکمت و فلسفه اسلامی، اندیشه و تفکر ژرف و عمیق را با روح و روان پاک و مهذب در هم آمیختند و مکتب  فلسفی اصفهان را پایه گذاری کردند.

خیری ادامه داد: مرحوم شیخ بهایی، میرداماد و میرفندرسکی در میدان منطق و استدلال چون شیران غرش کردند و قله های عرفان و تهذیب نفس را نیز سیمرغ گونه در زیر بال پرواز خود قرار دادند، حکمت متعالیه دستاورد تلاش علمی و مجاهدت خستگی ناپذیر این بزرگمردان است.

کارشناس و پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه هر چند بهترین و مهمترین تربیت یافته این مکتب مرحوم ملاصدرا مورد بی مهری روزگار خود قرار گرفت و به ناچار مجبور ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تخت فولاد اصفهان، دانش سرایی خفته در دل تاریخ

تخت فولاد اصفهان، دانش سرایی خفته در دل تاریخ