مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 1 آذر 1401 ساعت 12:152022-11-22اقتصادي

آسیب شرکت گاز به یک محوطه تاریخی/برای جبران مافات مشارکت کنید


سرپرست هیئت باستان شناسی محوطه کهنه قلعه گفت: انتظار می رود وزارت راه و شرکت ملّی گاز برای جبران مافات ناشی از آسیب به این محوطه ، برای حفظ این اثر ملی مشارکت کنند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شهرام زارع سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: محوطه کهنه قلعه میرآباد در شرق روستای میرآباد امامقلی در شهرستان ریگان و دهستان ناصریه بخش گُنبَکی واقع شده است.

این محوطه سکونتگاهی مربوط به دوره ساسانی و اسلامی است و حدود 12 هکتار وسعت دارد و شامل چند پشته بوده که بیشترین ارتفاع آن ها از سطح زمین های مجاور حدود 3 تا 5/3 متر است.

این باستان شناس با اشاره به وجود بقایای چند مجموعه معماری از دوره ساسانی در این محوطه که ازجمله بقایای شاخص آن، بنای یک چهارطاقی یا آتشکده است و برای مطالعه تحول معماری مذهبی دوره ساسانی حائز اهمیت بوده تصریح کرد: این بنا شامل فضای مربع مرکزی و راهروی پیرامونی است و در اطراف آن نیز فضاهای معماری متعدد وجود دارد.

زارع گفت: همچنین، یک بنای بزرگ در مجموعه وجود دارد که ممکن است قلعه یا کاروانسرا بوده باشد و کاربری آن هنوز مشخص نیست.

به گفته سرپرست هیئت باستان شناسی، دو مجموعه معماری ستون دار نیز در این محوطه وجود دارد که مصالح همه بناها از خشت و چینه است و اغلب پس از متر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آسیب شرکت گاز به یک محوطه تاریخی/برای جبران مافات مشارکت کنید

آسیب شرکت گاز به یک محوطه تاریخی/برای جبران مافات مشارکت کنید