مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 1 آذر 1401 ساعت 12:202022-11-22سياسي

ماجرای نماد سردر قیصریه/امروز روز اصفهان است


از آنجا که خشت اول اصفهان در ماه آذر گذاشته شده و نگاره سردر قیصریه نیز اقتباس شده از صورت فلکی برج قوس است روز اول آذر از سال 84 به عنوان روز اصفهان نامگذاری شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، تاریخ نگاران آورده اند که رکن الدوله بویی (درگذشته به سال 355 خورشیدی) روزی را که قمر در برج قوس بود، بارویی به گرد شهر کشید و این گونه تصویر صورت فلکی قوس، زایچه و طالع شهر اصفهان شد در واقع احداث باروی حفاظتی یا حصار بزرگ اصفهان به منظور تضمین امنیت شهر تاریخی اصفهان در دوران دیلمیان و برج قوس یا همان آذر صورت گرفت.

این روایت چنان مشهور بود که قصیده سرای نامدار، کمال الدین اسماعیل اصفهانی (کشته شده به دست مغولان به سال 616 خورشیدی) در سروده ای، به برج قوس پرداخته و به باور رایج، آن را طالع سعد خوانده است.

در سال 1384 به پیشنهاد شاهین سپنتا به نام روز اصفهان نامگذاری شد و از آن سال نیز از روز اول تا هفتم آذر ماه به عنوان هفته اصفهان گرامی داشته شده و برای آن هم جشن ها و برنامه های مختلفی برگزار شده است.

پس از تصویب آن دکتر لطف الله هنرفر از پژوهشگران اصفهان نیز پیشنهاد داد براساس نگاره کاشی کاری شده سردر بازار قیصریه به عنوان نماد اصفهان انتخاب شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ماجرای نماد سردر قیصریه/امروز روز اصفهان است

ماجرای نماد سردر قیصریه/امروز روز اصفهان است