مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 8 آذر 1401 ساعت 09:552022-11-29اقتصادي

خشکسالی، مهم ترین چالش ایران


قابل دفاع نیست که گروهی از مدیران کشور به بهانه حفظ اشتغال و مشکلات امنیت اقتصادی همچنان از تولید محصولات کشاورزی آب بر در مناطق کویری و تداوم الگوی کشت غیربهره ور در این مناطق جانبداری می کنند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، در یادداشتی در روزنامه اطلاعات درباره بحران کم آبی آمده است: خشکسالی جدیدی که از حدود چهار سال قبل همزمان با بروز تغییرات اقلیمی و کاهش تدریجی بارش های جوی در پهنه ایران آغاز شده، اینک به مرحله بحرانی رسیده و مساله کمبود آب به مهم ترین چالش اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور مبدل شده است.

مردم ایران در طول 54 سال گذشته هیچگاه پاییزی به این خشکی نداشته اند و کاهش ذخایر آبی کشور هرگز به اندازه امروز نگران کننده نبوده است.

طبق آمار ظرف 66 روز گذشته از پاییز امسال بطور میانگین فقط 28 میلی متر بارندگی در سطح کشور داشته ایم که نسبت به میانگین 54 سال گذشته 16 درصد کمتر است.

پارسال نیز در ادامه خشکسالی دو سال پیش از آن، پاییز و زمستان بی بارشی داشتیم و اندک منابع باقیمانده از روان آب ها و سفره های زیرزمینی به زحمت کفاف مصرف کشور را داد ولی امسال حتی از بارش های پاییز گذشته نیز 25 درصد عقب تریم.

اکنون حدود 65 درصد از مخازن سدهای کشور خالیست و برداشت بی رویه از چاههای زیرزمینی باعث شده که دو سوم دشت های ایران با فرونشست روبرو شوند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خشکسالی، مهم ترین چالش ایران

خشکسالی، مهم ترین چالش ایران