مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 10 آذر 1401 ساعت 18:052022-12-01فرهنگي

سوزن دوزی ترکمن به عنوان ششمین اثر جهانی گلستان ثبت شد


​هنر سوزن دوزی ترکمن (ترکمن دوزی) به عنوان ششمین اثر جهانی گلستان و بیستمین عنصر میراث فرهنگی ناملموس کشورمان مشترک با ترکمنستان به ثبت جهانی رسید.

- گرگان- ​هنر سوزن دوزی ترکمن (ترکمن دوزی) به عنوان ششمین اثر جهانی گلستان و بیستمین عنصر میراث فرهنگی ناملموس کشورمان مشترک با ترکمنستان به ثبت جهانی رسید.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، در چهارمین روز از هفدهمین نشست کمیته بین الدولی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در شهر رباط مراکش از 6 تا 12 آذرماه 1401 در حال برگزاری است، هنر سوزن دوزی ترکمن (ترکمن دوزی) به عنوان بیستمین عنصر میراث فرهنگی ناملموس کشورمان مشترک با ترکمنستان به ثبت جهانی رسید.

هنر سوزن دوزی ترکمن به عنوان ششمین اثر بعد از میراث جهانی قابوس، کمانچه ایرانی (کمانچه ترکمن)، دوتار ایرانی (دوتار استان گلستان)، جنگل های هیرکانی و راه آهن سراسری ایران و ایستگاه های بندرگز و بندرترکمن و مسیر ریلی آن به ثبت جهانی رسیده است.

سوزن دوزی ترکمن یا سیاه دوزی که نوع دوخت آن زنجیره فشرده و بسیار ریز است، در زبان ترکمنی به آن سانجیم می گویند و بیشتر از نقوش هندسی و قرینه به صورت ذهنی بهره گرفته می شود.

گلدوزی مصور ترکمن از زمان سکاها رایج بوده است و ترکمن ها از قدیم الایام به تهیه ابریشم که به عنوان ماده اصلی سوزندوزی تلقی می شود پردا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سوزن دوزی ترکمن به عنوان ششمین اثر جهانی گلستان ثبت شد

سوزن دوزی ترکمن به عنوان ششمین اثر جهانی گلستان ثبت شد