مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 12 آذر 1401 ساعت 00:002022-12-02اقتصادي

عدم مدیریت منابع آبی بالادست/ روند خشکی تالاب های فارس ادامه دارد


عدم مدیریت منابع آبی بالادست و گسترش کشاورزی در کنار برداشت های بی رویه آب های زیرسطحی، اکوسیستم فارس را با چالش مواجه کرده و تالاب های استان خشک شده اند.

- خبرگزاری مهر - گروه استان ها: در اقلیم غالباً خشک و نیمه خشک ایران، که میزان تبخیر به طور متوسط بیش از 10 برابر بارش است، انتظار می رود که تالاب های بسیار کمی شکل گیرد، اما پرشیب بودن ایران که یکی از کوهستانی ترین کشورهای جهان به حساب می آید، برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل دریایی آب های گرم در جنوب و معتدل در شمال، وجود پهنه های وسیع بیابانی با خاک های شور و بالاخره موقعیت عرض جغرافیایی باعث شده که ایران جزو کشورهای دارای بیشترین تنوع تالاب ها در جهان باشد؛ در ایران 24 تالاب با اهمیت بین المللی در لیست کنوانسیون رامسر ثبت شده است.

تغییرات اقلیمی رخ داده در مناطق مختلف جهان و تغییرات ایجاد شده توسط انسان در بالادست رودخانه های تأمین کننده آب تالاب، از مهمترین عوامل تهدید کننده تالاب ها است.

تالاب ها که معمولاً در پایین دست رودخانه ها وجود دارند، دارای خاک ریز دانه و سبک هستند و با خشک شدن آن، پدیده فرسایش بادی شدت یافته و موجب برداشت خاک سطحی بستر تالاب شده و با وقوع پدیده گرد و غبار، نواحی که در مسیر وزش باد هستند، تحت تأثیر این بلای طبیعی قرار می گیرند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عدم مدیریت منابع آبی بالادست/ روند خشکی تالاب های فارس ادامه دارد

عدم مدیریت منابع آبی بالادست/ روند خشکی تالاب های فارس ادامه دارد