مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 13 آذر 1401 ساعت 12:552022-12-04سياسي

«تروتسکیسم»؛ انقلاب سیاسی علیه استالینیسم، انقلاب جهانی علیه سرمایه داری


در نیمه دوم قرن بیستم، تروتسکیسم برای جوانان چپ جدید جاذبه داشت؛ جوانانی که به کمونیسم نوع شوروی رغبتی نداشتند و مائوییسم را هم رد می کردند.

- در نیمه دوم قرن بیستم، تروتسکیسم برای جوانان چپ جدید جاذبه داشت؛ جوانانی که به کمونیسم نوع شوروی رغبتی نداشتند و مائوییسم را هم رد می کردند.

تروتسکیسم در انقلاب 1968 فرانسه موثر بود.

   عصر ایران - تروتسکیسم (Trotskism) واژه ای است در توصیف درک لئون تروتسکی (1940-1879) و پیروانش از مارکسیسم و مارکسیسم لنینیسم.

بر مبنای این درک، البته جنبش هایی هم در جهان غرب پدید آمد که توامان منتقد سرمایه داری و لیبرالیسم در غرب و استالینیسم و مناسبات سیاسی در اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای اقماری اش در اروپای شرقی بودند.

   تروتسکیست ها با استفاده از آرای مارکس و انگلس و لنین و نیز تجارب انقلاب روسیه، که تروتسکی در آن نقش چشم گیری داشت، خود را مارکسیست های انقلابی می دانند.

   آن ها خواهان برافکندن سرمایه داری از طریق یک انقلاب کارگری هستند؛ از دیکتاتوری پرولتاریا دفاع می کنند که باید راه جامعه سوسیالیستی را هموار سازد که در آن از طبقه استمارگر سلب قدرت شده و حکومت زحمتکشان به شکل یک نظام چندحزبی سوسیالیستی برقرار گردد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«تروتسکیسم»؛ انقلاب سیاسی علیه استالینیسم، انقلاب جهانی علیه سرمایه داری

«تروتسکیسم»؛ انقلاب سیاسی علیه استالینیسم، انقلاب جهانی علیه سرمایه داری