مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 13 آذر 1401 ساعت 13:102022-12-04اقتصادي

امکان عرضه فعالانه پایه پولی برای پیاده سازی سیاست مَسکنی دولت و توسعه ریلی


براساس نظر کارشناسان، بانک مرکزی می تواند با عرضه فعالانه پایه پولی برای پیشبرد طرح های تولیدی و توسعه ای نظیر ساخت مسکن، تکمیل خطوط ترانزیتی ریلی و توسعه مکران، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تورم بالا در سال های اخیر مهم ترین محل مباحثه در اقتصاد کشور بوده است و  در اینباره در مقاطع مختلف زمانی، راهکارهای مختلفی توسط اقتصاددانان مطرح شده است.

بر این مبنا، دامنه راهکارهای طرح شده به حدی گسترده است که حتی در برخی از این راهکارهای با تفاوت و تناقض مواجه می شویم، این تفاوت راهکارهای ارائه شده به تفاوت تحلیل از ریشه ها و علل جهش اخیر تورم در کشور مربوط می شود.

* چرا اقتصاد با تورم مواجه می شود؟ به طور خلاصه 3 علت عمده برای شکل گیری تورم در نظر گرفته شده است، اولین مورد، تورم فشار تقاضا (Demand pull inflatin) است که ناشی از رشد نقدینگی و افزایش قدرت خرید مردم که با افزایش قیمت همراه خواهد شد.

همچنین تورم فشار عرضه (Cost push inflation) نیز ناشی از افزایش قیمت تمام شده کالا و خدمات بوده که می تواند عللی چون افزایش نرخ اجاره، قیمت دلار، دستمزد و از این دست موارد را در بر داشته باشد.

به عبارت دیگر با افزایش قیمت نهاده های تولید، قیمت کالا و خدمات نیز افزایش پیدا می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

امکان عرضه فعالانه پایه پولی برای پیاده سازی سیاست مَسکنی دولت و توسعه ریلی

امکان عرضه فعالانه پایه پولی برای پیاده سازی سیاست مَسکنی دولت و توسعه ریلی