مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 13 آذر 1401 ساعت 17:002022-12-04سياسي

جلوگیری از تخریب های بیشتر یک محوطه تاریخی در فارس


محوطه رفیع آباد مرودشت فارس برای جلوگیری از تهدید و تخریب های گسترده تر، تعیین عرصه و حریم می شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گمانه زنی در این محوطه تاریخی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم با هدف جلوگیری از تهدیدات اساسی در راستای تسطیح عرصه و تخریب حریم این اثر تاریخی ـ فرهنگی به سرپرستی مشترک فهیمه همایون و یونس زارع در حال انجام است.

فهیمه همایون ـ سرپرست هیأت باستان شناسی محوطه رفیع آباد ـ در این باره گفت: این محوطه تاریخی در شهرستان مرودشت استان فارس در فاصله 12 کیلومتری شمال این شهر و حد فاصل دو مجموعه ارزشمند تاریخی تخت جمشید و نقش رستم قرار گرفته است.

بر اساس یافته های فرهنگی سطحی و مطالعات اولیه، این محوطه قدمتی از دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی دارد و در سال های اخیر با توسعه فعالیت های کشاورزی و خطوط انتقال برق، بخش هایی از محوطه در اثر تسطیح زمین های اطراف از بین رفته است.

همایون افزود: با توجه به قرارگیری محوطه رفیع آباد در میان زمین های کشاورزی و تهدیدات ناشی از فعالیت های کشاورزی، راه سازی و عمرانی و همچنین جلوگیری از تخریب هر چه بیشتر این محوطه ارزشمند، لزوم اجرای پروژه تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی رفیع آباد ضروری و حائز اهمیت است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جلوگیری از تخریب های بیشتر یک محوطه تاریخی در فارس

جلوگیری از تخریب های بیشتر یک محوطه تاریخی در فارس