مارکو گریگوریان سعی کرد هنر مفهومی را ایرانیزه کندمارکو گریگوریان از جمله هنرمندان نسل اول هنرنوگرای ایران است که زندگی خود را وقف اعتلای هنر مدرن ایرانی کرد. تأثیر مارکو علاوه بر تدریس در دانشکده هنرهای زیبا، - برگزاری نخستین بینال تهران در سال 1337 بود که به همت او شکل گرفت و در زمان خود رویدادی سرنوشت ساز در به رسمیت شناختن جریان هنر مدرن و هنرمندان این عرصه به حساب می آمد. به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، مارکو هنرمندی آوانگارد و پیشرو بود که همواره به قصد نوآوری، از تجربه گرایی با مواد و رسانه های مختلف هراسی نداشت. به همین خاطر، هر روز زمینه ای جدید برای بیان علایق و احساساتش پیدا می کرد و به واسطه ذهن جست وجوگرش راه حل هایی مدرن برای موضوعات تاریخی ارایه می داد. او هم چنین آغازگر تجربه ای نو در به کارگیری ماده کاهگل و رسیدن به نوعی کمینه گرایی در روایت مدرنیسم ایرانی بود. کیانوش معتقدی، نویسنده و پژوهشگر هنر در گفت وگویی با ایسنا همزمان با سالروز تولد گریگوریان (پنجم دسامبر)، درباره ی جریان هنر مفهومی در ایران بیان کرد: کانسپچوآل آرت از اوایل دهه ی 50، به شکل موازی در خارج از ایران مطرح شد و با عنوان هنر مفهومی در ایران ترجمه شد. او درباره ی تاثیر گریگوریان بر این جریان گفت: مارکو گریگوریان یکی از نخستین هنرمندانی بود که توجهش به این سبک از هنر جلب شد و علتش این بود که او دوره ای از زن برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |