در پشت پرده بندر «ترکمن باشی» چه می گذرد؟در زمانه ای به سر می بریم که جنگ کریدوری و رقابت زیرساختی از مهم ترین کلان روندهای کنونی در جهان است. با این حال عدم فهم ژئوپلتیک راه و پرهیز از کاربست دیپلماسی راه از سوی تصمیم گیرندگان باعث دورزدن کشور توسط کریدورهای منطقه ای و در نتیجه، - فرسایش ژئوپلتیک ایران شده است. به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، آرش رییسی نژاد، استاد دانشگاه تهران، در رشته توییتی نوشت: اینجا بندر ترکمن باشی است؛ بزرگ ترین بندر زیر سطح دریا با مساحت 1. 385 میلیون متر مربع با هدف بارگیری 26 میلیون تن کالا. این بندر با سرمایه گذاری 1. 5 میلیارد دلاری شرکت ترکیه ای چالیک هلدینگ توسعه یافته و البته شرکت های چینی نیز در این پروژه سرمایه گذاری کرده اند. داستان چیست؟ این بندر پیوندگاه کریدور لاجورد و کریدور ترنس کاسپین است. کریدور لاجورد یا کریدور لاپیس لازولی در کنار خط لوله تاپی و انتقال برق آسیای میانه - آسیای جنوبی CASA1000 میراث ابتکار عمل جاده ابریشم نوین NSRI آمریکاست که افغانستان را به ترکمنستان قفقاز، ترکیه و اروپا وصل می کند. کریدور ترنس کاسپین از گذرگاه مرز چین با قرقیزستان آغاز می شود و با گذر از بندر ترکمن باشی به بندر باکو می رسد. در اینجا به تفلیس و قارص می رسد و در مسیری شرقی - غربی به استانبول و سپس اروپای جنوبی وصل می شود. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |