مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 16 آذر 1401 ساعت 16:152022-12-07سياسي

4 فیلم دانشجویی سینمای ایران به بهانه روز دانشجو (+عکس)


گذری کوتاه بر معدود فیلم های سینمای ایران که به عنوان فیلم هایی با محوریت اعتراض های دانشجویی شناخته شده و حاشیه ساز شده اند.

- امروز 16 آذر، روز دانشجوست.

روزی که سه دانشجو (مصطفی بزرگ نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت رضوی)  در سال 1332 و در حالی که 4 ماه از کودتای 28 مرداد می گذشت به بهانه اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رییس جمهور وقت آمریکا توسط نیروهای نظامی در دانشگاه تهران شهید شدند.

به همین بهانه مروری کرده ایم بر تعداد انگشت شمار فیلم هایی که از زوایای مختلف به تحولات سیاسی و اعتراضی دانشجویان در دانشگاه ها پرداخته و در حافظه سینمای ایران ماندگار شده اند.

متولد ماه مهر متولد ماه مهر ساخته احمدرضا درویش یکی از معدود فیلم های اعتراضی سینمای ایران است که در دوره اصلاحات و به طور دقیق همزمان با جنبش های دانشجویی آن سال ها ساخته شد.

این فیلم که بستر اصلی داستان خود را با رابطه عاشقانه دو دانشجو به نام مهتاب (میترا حجار) و دانیال (محمدرضا فروتن) شروع می کند آن را بهانه ای می کند برای تعریف آنچه به دلیل برخی سخت گیری ها زمینه اعتراض در دانشگاه ها را فراهم می کند.

درویش، علی رغم شعارزدگی این فیلم و اغراق های گل درشتی که در داستان پردازی آن به خرج می دهد با لحن صریح، گزنده و تند آن بسیاری از  اتفاقات جریان ساز آن سال ها را در


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

4 فیلم دانشجویی سینمای ایران به بهانه روز دانشجو (+عکس)

4 فیلم دانشجویی سینمای ایران به بهانه روز دانشجو (+عکس)