مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 19 آذر 1401 ساعت 11:102022-12-10اقتصادي

نزدیکی چین و عربستان؛ چالش مشترک ایران و آمریکا


به نظر می رسد ایران و آمریکا هر کدام از زاویه منافع ملی خودشان از سفر اخیر رییس جمهوری چین به عربستان سعودی و بحث های مطرح شده در جریان این سفر، - خشنود نباشند.

عصرایران؛ مازیار آقازاده- سفر 2 روزه شی جین پنگ رییس جمهوری چین به عربستان سعودی بازتاب گسترده ای در رسانه ها و محافل سیاسی جهان داشته است.

این سفر در شرایطی انجام شد که دولت عربستان سعودی طی ماه های گذشته آشکارا از اجابت به خواسته واشنگتن مبنی بر افزایش عرضه نفت به بازار جهانی برای کاهش قیمت این محصول راهبردیس از جنگ اوکراین، اجتناب کرده و در چارچوب اوپک پلاس و در همکاری با روسیه 2 میلیون بشکه از عرضه کاسته است.

از سوی دیگر رییس جمهوری چین دیروز (جمعه) در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض به کشورهای عضو این شورا تاکید کرد که دولت پکن برای خرید نفت و گاز کشورهای عضو این شورا به پول ملی خود (یوان) تلاش می کند.

این اقدام می تواند تسلط دلار بر تجارت جهانی را تضعیف کرده و ضربه ای کاری به ایالات متحده آمریکا وارد کند.

نزدیکی چین به عربستان سعودی و دیگر کشورهای نفتی- عربی حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی در صورتی که به تنظیم قراردادهایی بلند مدت برای معامله یوانی انرژی بین چین و این کشورها بینجامد، می تواند خطری بالفعل و به غایت جدی برای منافع اقتصادی و حتی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نزدیکی چین و عربستان؛ چالش مشترک ایران و آمریکا

نزدیکی چین و عربستان؛ چالش مشترک ایران و آمریکا