مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 21 آذر 1401 ساعت 10:052022-12-12سياسي

سدسازی نیازمند شفافیت/ چم شیر تجربه دوباره گتوند


زمانی که در چرخه طبیعی دست برده می شود طبعات جبران ناپذیری به بار می آورد که از شواهد امر پیداست سد چمشیر ادامه دهنده تجربه تلخ سد گتوند است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، سدگتوند یکی از تلخ ترین تجربه های سد سازی در ایران به شمار می آید حالا مدت زمانی نگذشته قرار است چم شیر سدی در گچساران فاجعه آمیز تر از گتوند آب گیری شود، اما آیا چم شیر تجربه تلخ و دوباره گتوند است.

مهدی فصیحی هرندی پژوهشگر دیپلماسی آب در رابطه با این موضوع به خبرنگار مهر می گوید: بررسی موردی سدها امری صحیح نیست و باید مساله بزرگ تری که سالهای سال در مورد آن بحث شده است را مورد برسی قرار داد.

اما درمورد چم شیر مناقشه ای دارد که عده ای می گویند چاه های نفت در آن منطقه وجود دارد و شرایط مشابهی با گتوند دارد.

به نظر می رسد با توجه به عدم وجود اطلاعات و اینکه متأسفانه در پروژه های مهندسی سد به قدری عدم شفافیت وجود دارد که هر پروژه ای که اجرا می شود بدون آنکه اطلاعاتی به دست کارشناسان برسد آنها مجبور می شوند گمانه زنی هایی مبتنی بر شواهد علمی داشته باشند.

این پژوهشگر آب ادامه داد: سد سازی همانند انتقال آب دریای خزر به سمنان است مباحث زیست محیطی آن مطرح نشد و پس آن این مساله که آیا انتقال یک متر مکعب آب اقتصادی است یا خیر سخنی به میان نیامد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سدسازی نیازمند شفافیت/ چم شیر تجربه دوباره گتوند

سدسازی نیازمند شفافیت/ چم شیر تجربه دوباره گتوند